Dear Followers

Wednesday, December 16, 2015

Post It

Assalamualaikum.

Hi Aliff, thank you for letting me borrow your hard disk for a while. I don’t know why you’re being so nice to me and giving me free movies to watch (wow, you must have spent a long time collecting all these movies!), but THANK YOU so much! I’ll be entertained after exams, insyaAllah. Hahaha. I’m so sorry I don’t have any other movies to trade with yours (because I really don’t download any), but I hope this small note will be enough to make you smile J

I don’t know how to say this but, you’ve been incredibly nice to me as a friend, and I truly appreciate that from the bottom of my heart. It’s hard for me to trust people easily, especially those I’ve just met. But I’m beginning to trust you, and I hope you are truthful to me too. Not everything that happens have to be shared with others, or blogged about. And I believe and hope you know that.

If you’re ever going through a hard time, always remember that Allah swt does not burden a soul more than it can bear. So heads up! Everything will be okay in the end. If it’s not okay, it’s not the end. CHEY macam pakar motivasi, tak? :P If there’s a need to talk to someone, you know I’ll always be here to hear you out. I may not give the best advice, but people say I’m a good listener. Heheheh. 

Lastly, have faith. Have faith in Allah swt, and trust that whatever happens is for the best. There’s always a reason behind everything that happens, even when you can’t/don’t see it at that time.
All the best for your exams! You’re a very smart boy, and I’m sure you’ll ace all your papers, if not most of them. InsyaAllah. Dua > Usaha > Ikhtiar > Tawakkal. Jangan lupa minta doa dan berkat daripada Ibu & Ayah. Selamat maju jaya!!!
- S

p/s : Ni namanya post it, versi online. Nak yang atas kertas dan colourful. Tapi tak dapat, dapat yang ini saja. Hahaha. Sweet sangat kan? Mohon jeles tutup muka dengan bantal. Kawan aku memang sweet. Hehe.

Sunday, December 13, 2015

Peluang Demi Peluang (2)

Hari itu, pada ketika si Aliff menyangkakan tidak akan ada peluang lagi yang akan diberikan kerana Titi tidak mengangkat panggilan telefon whatsapp sebanyak dua kali tiba-tiba dia mendapat satu mesej melalui aplikasi Whatsapp. "Hang nak apa? Kenapa tiba-tiba call?" Aliff hanya menjawab, "saja call, nak tahu sihat ke dak."

Melalui soalan dan jawapan itu, berpanjanganlah siri perbualan melalui whatsapp. Tiga hari tiga malam saling berbalas mesej. Nampak seperti semua sudah kembali ke sediakala. Luahan perasaan, apa yang terbuku semua diluahkan. Yang tak puas hati pun juga tak kurang, ada saja diketengahkan. Benci dengan perangai masing-masing, nampak seperti keduanya bergaduh atas perkara bodoh dahulunya. 

Titi meminta maaf atas kesalahan lepas, Aliff maafkannya sejak berkurun dulu. Aliff juga tak terlepas untuk meminta maaf kepadanya. Apa yang paling penting keduanya sudah berkawan seperti biasa macam dulu-dulu. Kali ini kedua-duanya nekad, perhubungan ini adalah satu persabahatan yang lebih matang dan bukannya satu hubungan memendam dan memiliki perasaan antara keduanya. 

Setelah berhari-hari berbalas whatsapp, Titi tiba-tiba menghantar mesej maaf dia bilang awal-awal pada Aliff yang dia perlu kurangkan perbualan antara mereka kerana dia takut yang hatinya akan tertaut dengan lebih kuat lagi. Aliff pun menghormati keputusannya sebab bagi dia, ini adalah soal hati dan perasaan Titi dan dia sendiri. Tidak mahu perkara lepas berulang lagi, jadi jalan ini adalah jalan yang terbaik. Tiada siapa akan terluka lagi.

Titi dan Aliff kekal berkawan sampai sekarang, asal ada masa yang terluang akan bertanya khabar. Dalam bertanya khabar pasti ada banyak sindiran dan gurau kasar. Kerana itulah mereka pada ketika mula-mula kenal sebelum sambung pengajian di Universiti Malaya. Dulunya bergurau kasar tak ada sentap-sentap mahupun pendam dalam hati kerana itulah nilai persahabatan yang kukuh. Jika dinaiktaraf jadi cinta, tiada seorang pun mahu maki-maki pasangan masing-masing. Mudah terluka.

Jadi, biarlah persahabatan ini kekal sehingga ke akhirnya. Kerana Aliff dan Titi lebih cocok untuk menjadi sahabat. 

Sekian.

Saturday, December 12, 2015

Gurau, Sentap dan Maaf



Marilah kita bercerita tentang gurau, sentap dan maaf. Kenapa aku nak cerita pasal tiga benda ni? Sebab ketiga-tiga ini punya pertautan. Setiap kali berlaku ia akan berlaku dalam konsekuens yang sama. Engkau tidak akan menidakkan pernyataan aku ni. Ada ke orang minta maaf, sentap dan baru nak bergurau? Ke dia nak sentap dulu baru minta maaf dan boleh bergurau? Oh, tidak sama sekali. Orang bergurau, orang sentap bila gurau tu kasar sangat dan minta maaf. Tu pun kalau mahu minta maaf.

Begini, tentang bergurau. Semestinya gurau ada batas. Ada garis panduan. Kah ! Bila masa ada garis panduan? Erm, ada. Kau kena cari sendiri sebab memang ada adab bergurau. Kau jenis kuat bergurau tak? Kalau kau jenis kuat bergurau mesti kau tak kisah orang bergurau dengan kau. Kau jenis bergurau kasar, mesti kau tak kisah orang bergurau kasar dengan kau kan? Kalau kau sentap bila orang bergurau dengan cara yang sama kau bergurau dengan orang, elok kau berhenti bergurau dan hidup seorang-seorang. Belajar bersosial. 

Sentap? Aku rasa mesti ada yang sentap bila baca apa yang aku tulis ni. Sebab sedikit sebanyak kena dekat batang hidung sendiri. Aku pun sentap sendiri bila aku menaip ni. Sebab aku rasa aku pun kekadang sentap bila orang bergurau terlebih kasar dengan aku. Ada masa kau boleh sentap ada masa kau kena tahan kuat-kuat. Sebab kau kena fikir perasaan orang sekeliling kau bila kau sentap. Sekali kau sentap, kau ingat semua benda akan kembali sama macam dulu ke? Lepas kau sentap betul betul sentap, orang akan layan kau berbeza sekali. Kau pun mungkin tak akan jadi macam dulu jugak. Betul? Kalau salah betulkan.

Meminta maaf dan memaafkan. Ada orang tak nak minta maaf sejurus kau sentap atau pada waktu awal dia tu buat salah. Bila kau dah diam tak berkata apa-apa, baru mereka tu sedar mereka silap, ego dijatuhkan. Permintaan maaf dihulurkan. Kau memaafkan. Dan semuanya berlalu pergi begitu sahaja. Esok lusa benda sama jadi dan kau tak penat ke? Jadi apa seterusnya? maka ini dia apa yang Eminem kata :

And I just can’t keep living this way
So starting today, I’m breaking out of this cage
I’m standing up, I’ma face my demons I’m manning up, I’ma hold my ground
I’ve had enough, now I’m so fed up
Tryin’ to put my life back together right now

Ye, mestilah penat dan dah malas nak layan. Jadinya, kau bangun dan bergerak sendiri. Bersama beramai kau kecik hati. Bersama beramai kau menyakitkan hati. 

Ada sebab kenapa aku buat posting ni. Nak sampaikan mesej. Setiap gurau, setiap sentap, setiap meminta maaf dan memaaf tu ada cerita disebaliknya. Tinggal kau je nak nampak atau tidak.

Kita bergurau dengan orang yang kita baru kenal tak seteruk gurauan kita dengan sahabat kita paling rapat. Kau bergurau kasar dengan orang, tapi bila kita pulang buah kau tak boleh terima. Mana boleh macam tu. Kau sepatutnya kena siap sedia dengan counter attack daripada orang yang kau dah bergurau tu. Apa yang kau bagi, kau akan dapat balik. Kan??

Kekadang aku sedih juga, ada orang bergurau kasar sangat... Bila ditegur perangainya... Ada saja yang membela seolah perbuatan orang tu betul. Secara jujurnya aku bengang dengan orang macam ni, orang yang dibelakangnya. Kenapa mahu membela apa yang salah? Kerana nilai persahabatan? Kerana sayang kawan dan tak nak dia terluka? NO, YOU HAVE DONE IT WRONG. Kalau sayang tegur, marah jangan dibiarkan. Kau tak kan tahu perangai tu akan melarat dan jadi apa nanti. Sebab sayang kawan lah kau kena tegur salah dia, bukannya marahkan orang yang tegur salah kawan kau tu. 

Bila ada orang di belakang yang sedia membela tiap masa, dia akan terus berasa selesa dengan perangainya. Kerana apa? Dia rasa dia tak salah. Bila ditegur, terus menerus ada yang marah orang yang menegur tu. Jadi dia tidak akan rasa apa-apa bila dimarah. Hatinya dah ditenangkan dengan orang yang membela dirinya. 

Walau siapa yang membaca ni. Aku nak tahu yang aku sayangkan kau kau kau kau semua. Biarlah post ni buat sesiapa pun sentap dan terasa dengan aku. Aku dah bagitahu apa yang aku nak bagitahu walaupun aku dah bagitahu secara berhadapan mungkin dengan penulisan akan terus lekat kat hati dan fikiran kau semua untuk dihadamkan. Aku tahu aku juga tidak sempurna. Terkadang salah gurau, terkadang tersentap tetiba, aku akan cepat minta maaf walaupun aku yang sentap. Sebab aku tak selesa orang sekeliling pujuk memujuk aku. Menggula-gulakan aku memuji-muji aku sebab tak nak aku merajuk. Hahaha. Aku tak nak semua tu. Aku cuma mahukan korang semua berfikir je. ;)

Sekian... Aliff.


besties forever

besties forever
this is me. . the real me . . so crazy and kinda friendly :) easy go person